Om klubben

Reimeikan er Norges eldste aikidoklubb, og har vært viktig for etableringen av aikido i Norge. Den ble startet av Birger Sørensen i 1977, under navnet Tromsø Aikidoklubb. To av de første som begynte å trene var Kåre T. Nilsen og Bjørn Eirik Olsen, sammen med ca. 15 andre. Klubben ble formelt konstituert året etter, og fikk senere navnet Hokushinkan.

I 1980 etablerte så Bjørn Eirik Olsen TSI Aikido, etter å ha trent heltid i ett år med M. Kanetsuka (da 5. dan) i London. Klubben fikk siden navnet Reimeikan, og gjennom åttitallet holdt Kanetsuka regelmessig vinterleir i Tromsø.

De to klubbene Reimeikan og Hokushinkan eksisterte parallelt utover åttitallet, med flere forskjellige hovedinstruktører underveis

I 1995 ble klubbene slått sammen til en klubb – Reimeikan.

Klubben fikk etter hvert en stor gruppe med sortbelter, som også holdt leire i andre klubber i Norge. Underveis ble både Norges Aikidoforbund (1985) og Teknisk komité (1987) etablert.

Reimeikan har siden 1995 holdt årlig vinterleir i Tromsø. I 2007 arrangerte klubben 30 års jubileumsleir, med M. Suganuma Sensei og mange andre japanske gjester til stede. De kom tilbake ti år senere, under klubbens 40 års jubileumsleir i 2017.

Reimeikan Dojo er tilknytett Aikikai Hombu Dojo i Tokyo.

Kontaktinfo

E-mail: reimeikan.tromso@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/reimeikanaikido

Treningssted: Kraft Sportssenter, Framstredet 79, kampsportssalen i 2. etasje.

Vipps: 577701

Instruktører

Stein-Are Engstad

Stein-Are Engstad (5. dan) begynte å trene Aikido i 1984 i TSI Aikidoklubb, Tromsø. Stein-Are har også gradering i Kashima no Tachi fra Inaba sensei.

Stein-Are har vært hovedinstruktør i Tromsø Aikidoklubb fra 1989-1995, til klubben ble slått sammen med universitetsklubben.

Han har trent mye med Shihan Bjørn Eirik Olsen, som er hovedinstruktør i Norges Aikidoforbund. Stein-Are har vært medlem av Teknisk komité i Norges Aikidoforbund i 23 år fra 1997 til 2020.

Eiulf Ringstad

Eiulf Ringstad (3. dan) begynte å trene Aikido i 1982–1985 i TSI-Aikidoklubb, Tromsø, hos Kåre Nilsen og Kristin Munch Ellingsen.

Eiulf har trent Iwama Ryu-Aikido, Ki-Aikido og Bukiwasa hos Borås Aikidoklubb og Aikido dojo Gamlestaden i Gøteborg, Sverige, under noen år på 1990-tallet. Han har vært instruktør i Bergen Aikidoklubb fra 1997-2001.

De siste 19 årene har han trent sammen med shihan Bjørn Eirik Olsen. Eiulf har tidligere vært styremedlem i Norges Aikidoforbund i 7 år.

Styret

Amanda Karlsen